Örnskådning 13:e Januari 2013

Apelgårds kile, Mjörn
Foto Krister Svanvik

Efter att de 38 deltagarna samlats på Sundsby stora parkering för en kort genomgång, bar det av mot Apelgårds kile på norra delen av Mjörn. Bilarna parkerades längs vägen och vi fortsatte ut mot yttre delen av kilen till fots. Längs vägen sågs 20 skator och hördes en nötväcka. Innan vi kom fram till observationsplatsen såg några av deltagarna en havsörn flyga österut, delvis skymd av träd.

Väl framme vid första anhalten upptäcktes 3 salskrakar, varav två vackert utfärgade svartvita hanar. Knölsvanar, knipor och småskrakar födosökte i kilen och havstrutparet bevakade redan sitt häckningsskär. Plötsligt ropade någon ”havsörn”! En yngre fågel kom från Stigfjorden, men försvann tyvärr snart bakom Södra Björnholmen innan alla sett den. Men vi behövde inte vänta länge innan 2 nya havsörnar kom på hög höjd från norr för att passera rakt över oss. Alla såg dem väl, och därmed var löftet om havsörn redan uppfyllt. Men detta skulle visa sig bara vara början på en fantastisk dag med havsörnar.
Foto Krister Svanvik

Snart passerade på nära håll en yngre havsörn Stora Björnhomen, kanske samma några sett tidigare. Vi fortsatte därefter till nästa anhalt, en höjd med hänförande utsikt över Stigfjorden och längst i sydväst öppningen ut mot Skagerack. Snart upptäcktes 2 havsörnar rastande på öarna i väst och ytterligare en ung havsörn passerade på nära håll mot norr. På närbelägna Kråkholmarna satt ännu en ung havsörn och från öster dök det upp en äldre fågel som gjorde den andra ”gamlingen” på Hälsö sällskap.

För att runda av ”örnfrossan” upptäcktes en sista havsörn sittande på toppröset på Hjälm. Troligen sågs 8 olika havsörnar under mindre än två timmar! Alla hade fått sitt lystmäte på havsörn och ingen kände att det var nödvändigt att åka ut på Askeröarna för att se fler. De som dröjde kvar till sist kunde glädjas åt en liten flock sidensvansar, en nog så ovanlig vintergäst denna vinter.

Det var Per Undeland som höll i denna gången också och han var mycket nöjd med dagen.