Slåttern på Änga 2104

I augusti slås det med lie överallt i vårt avlånga land och lördag den 2 augusti var det så dags för en av årets höjdpunkter på Tjörn – Slåttergille på Änga på Härön!

Med båt färdades vi i strålande sol ut till Härön, ca en halvtimmes båtfärd från Skärhamn där vi samlades på kajen kl 10 som vanligt. I båtarna åkte förutom 40-talet ”slåttrare” även väl inslagna liar samt räfsor och krattor.
Ängar, gläntor, vägrenar och stigar runt gården Ängen slås denna dag för hand med lie. Även ett rikkärr med ängsnycklar, kärrknipprot, kärrspira och flera ovanliga starrarter ska slåttras. Förutom liarna var slåtterbalken igång, men för att inte störa friden av rytmiskt arbetande liar och räfsor stängdes den av och maskinen fick stå tillbaka för muskelkraften en stund.

Äkta slåtterängar är en utrotningshotad naturtyp som enligt initierade borde kulturminnesmärkas med sina inslag av höskallra, prästkragar och ängsvädd. Det är en ynnest att få vara med om slåtter på sådana marker. Att kunna slå med lie är en stor konst och man kan väl säga att teknikerna denna dag varierade. Roligt är att de som behärskar konsten (säger inte vilket kön och vilken ålder) villigt delar med sig till oss andra som mera hackar oss fram. De som inte slog med lie räfsade ihop gräset i strängar så att det senare kunde samlas ihop av Uno Holmberg, gården Ängens förvaltare.
Efter ca 2 timmar verkade Uno nöjd med vårt arbete och vi bjöds traditionsenligt in till mat, dryck och underhållning på gården Ängen. Det ska sägas att vi under de 2 timmarna även hann ta fikapaus och ett härligt bad!

IMG_0916   Änga_2014b

Medans vi trakterades med sill och potatis, den senare nyupptagen från gården, av värdparet Uno och Monika så underhölls vi av gruppen Krummar med anor från Island. Musikgruppens repertoar var rik och mångfaldig som en äkta slåtteräng, och särskilt en finsk tango dröjde sig kvar i minnet.

Krummars

Efter kaffe, kaka och småprat – bland annat lärde vi oss att slå med lie heter löa på Tjörnmål och att isländskans ord för lie är liár – vid det stora långbordet mellan husen på gården var vi alla nöjda med dagen och började bryta upp. På vägen tillbaka till båtarna passade vi på att beundra odlingarna där squash och bönor mm samsades med Unos ogräsodlingar (utrotningshotade arter, förstås).

Tack för en härlig dag – ser redan fram emot första lördagen i augusti 2015!

Karin Haby aug 2014