Välkomst- och integrationsträff

En solig lördagmorgon – som snart blev spännande dimmig – var det dags för TNF´s välkomst- och integrationsträff med nyanlända med flera nya vänner på Tjörn. Vi samlades vid 10-tiden vid parkeringen vid Utänge och hade en spännande promenad ut till Utänge Ö – och en minst lika spännande promenad tillbaka över tuvorna några timmar senare! Det var gyttjigt och blött och alla hade inte hörsammat råden om kraftiga skor och tålig klädsel, men inga sura miner över leriga skor och blöta kläder syntes till.

Det var ett 15-tal  nya vänner som hade slutit upp, och vi uppfattade att de kom från Syrien, Afghanistan och Palestina. Men kan ha missat något land? Svenskkunskaperna var skiftande men det var inga problem för någon att förstå vad som gällde – röja sly, elda och grilla korv! Vi jobbade ihop några timmar och avbröt för fika allteftersom orken tröt och magarna kurrade. Det blev en fin arbetsgemenskap och många roliga och viktiga samtal.

Plötsligt frågade någon: Varför gör vi detta? Och då fick vi tillfälle att förklara och berätta litet om Naturskyddsföreningens idé och vad vi ägnar oss åt för miljön och naturens skull – den nära naturen som Utänge och markerna på Tjörn, men också den globala med matförsörjning, klimathot mm.

Fram på eftermiddagen skiljdes vi åt, trötta men nöjda, och blev väldigt glada när en av deltagarna, en kille från Syrien, sa med ett stort leende: Det här var action!

Tack snälla alla som kom, gamla och nya Tjörnbor – vi hade en jättefin dag tillsammans.

Text Karin Haby
Foto Bengt Björlin