Geologisk vandring och kreativ verkstad 29 april

Söndag 29 april kunde en grupp på 25 personer i strålande vårsol njuta av natur och kultur i skön förening . Samling vid Akvarellmuseet i Södra Hamnen och inledande guidning av museets Simone Frankel och Jonte Nynäs till tre konstverk : Winter och Hörbelts `Fyren´ av drickabackar, Gunilla Hanssons sentenser inskurna i bryggan och Linn Granlunds Hulda i backen ovanför museet. Fritt fram för tolkningar – men det rörde sig i området mellan natur och kultur, spänningen däremellan och de tilltagande utmaningarna vad gäller kulturen, i alla fall ur miljöns perspektiv. Från Hulda hade vi en fin vy över stranden, Bockholmen och havet där geolog Karl Inge Åhäll tog över guidningen.

Platsen där Hulda står – intill ett klapperstensfält från istiden – hade en gång i tiden två Himalaya över sig. Dvs den rådande bergarten, bandad gnejs, bildades för 1,6 miljarder år sen under stort tryck djupt nere (ca 16 km) i jordskorpan. Under årmiljonerna har dessa berg sakteliga eroderats ned, den yngre Bohusgraniten vällt upp och dagens Bohuslän slutligen mejslats fram av havet, isen, väder och vind. Bergen berättar mycket om vår planets historia, de är det synliga resultat av en ofattbar tidsrymds händelser – kontinenter som har krockat, sediment som har pressats, bergskjedjor som har vittrat, magmor som vällt fram och stelnat och metamorfa bergarter som omvandlats. Vi blev inbjudna till en värld av intressant kunskap, t ex att det var aboriginerna som ”upptäckte” radioaktiviteten, även om Marie Curie fick nobelpriset. De kände till och aktade sig för områden med berg som innehöll radon, områden där det idag finns gruvdrift.

Som avslutning på geologivandringen fick vi titta på olika fascinerande geologiska prover – stora kvartsstycken, turmalin, ametist, kalifältspat i olika färger, änglahår, rosenkvarts, vulkaniskt glas, snakestone och flinta. Den sistnämnda är inte en bergart utan en sk utfällning, som isen hade med sig till Halland och Bohuslän från vårt grannland i väst.

Det var en rolig och givande stund och vi hoppas kunna djupdyka mer i vår geologiska historia framöver – trakterna och skärgården runt Tjörn bjuder tydligen på extraordinära möjligheter att utforska denna. Stort tack till Karl Inge, Simone och Jonte för en fin stund!

Text och foto: Karin Haby