Skördefest på Sundsby 15-16 september

Under dagarna 2 deltog vi tillsammans med Naturskyddsföreningarna från Stenungsund och Orust på Skördefesten på Sundsby säteri.  Lokala odlare och matproducenter samt föreningar från närområdet kantade ”bygatan” och färger, former och dofter lockade många besökare. Vi informerade om vår verksamhet och om fördelarna med att välja ekologiskt och närproducerat. Frågesporten blev populär – bl a skulle man hitta 5 grönsaker i köksträdgården och namnge dem. Utslagsfrågan var att gissa vikten på en präktig squash från Säby. 65 personer gissade på allt från 500 gram till 5 kg, och 25 personer svarade på frågorna om ekologiska livsmedel.

Resultat från tävlingen:

Squashen vägde 2445 gram.
Vinnare blev Karl-Erik Hansson, Jörlanda ( 2450 gr)
På delad andra plats kom Margareta Andersson ( 2500 gr) och Jonathan Strömberg ( 2500 gr)

Alla rätt svar på de lite kluriga frågorna hade:
Kerstin Forsberg , Valsäng, Sandra Edin, Röra, William Söderlund, Göteborg och Ulla-Britt Forsberg, Skärhamn

Vinnarna kontaktas via telefon eller emailav Karin Ekeborg, Stenungsunds Naturskyddsförening, 070 650 22 35

Grattis och tack till alla trevliga glada som stannade och pratade med oss –  och välkomna nästa år!