Tack hälsar spåtisteln! Rapport från röjning på Tuveslätt 18 september

Spåtisteln väntade på oss, lite vissen och dan men ändå: där stod den, bland björnbärssnår och stenar. Fåren hade betat det som var gott, resten var upp till oss.
Klockan tio, lördagen den 18 september 2021, samlades ett gött gäng runt den vita skåpbilen. Vi skulle röja i Tuveslätt och hjälpa spåtisteln och andra fina och viktiga blommor att få bättre förutsättningar inför nästa säsong. En något mulen himmel och ett gäng får tog emot oss där vi kom gående in i naturreservatet. Björnbärssnåren och de förrymda berberisbuskarna hade fåren lämnat åt oss och våra sekatörer. Vi tog oss genast an arbetet med stor entusiasm och smittande energi. Någon röjde med röjsågen, någon krattade ihop det nedklippta, en tredje tände en brasa och några klippte för hand nära berg och stenpartier. Fåren betade det goda och vi tog det taggiga.
Tänk så mycket man kan få gjort under några få timmar en lördagsförmiddag när sommar övergår till höst, när man arbetar tillsammans. Tänk om fler hade varit där och hjälpt till – tänk hur mycket vi kunnat få gjort då! Kanske vill du vara med nästa gång? Välkommen hälsar hagmarksgruppen!

Spåtistel

Före och efter